Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/06/10 - 22:34:12
Uutiset:

Sivu: 1
Harrastuksena kuvataiteilu (Luettu 874 kertaa)
Hannes Ruokokoski
YaBB Administrator

Sukupuoli: male
Harrastuksena kuvataiteilu
03/03/07 - 15:32:29

Tässä joitakin kuvia  

tekemistäni piirroksista. Eennen kehystetyn taulun luovutusta  olen ottanut alkuperäisistä piirroksistani (ne ovat ko henkilöiden hallussa) valokopioita näyttelytilahakemuksia yms. tarpeita varten. Näistä valokopioista olen skannannut joitakin tänne, joten valokopioinnin tasosta johtuen töistä on jäljellä vain 2/3. Erityisesti alkupään vv 1987-1995 töissäni näkyy valokopiokoneiden heikko taso, mutta jotain niistäkin on nähtävissä. Tästä osoitteesta löydät kaksi kansiota.    

Kansio I : http://www.vanhemmat.com/Coppermine/thumbnails.php?album=7

Kansio 2 : http://www.vanhemmat.com/Coppermine/thumbnails.php?album=11 .

Eläkeläiselle töitä? Mahdollistunee, kunhan saan rakentamani talon pintaremontin jälkeen laajennusosaan tehdyn aravalainoitetun ateljeen käyttätarkoitukseensa.
Siirry sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 05/06/07 - 00:39:21 Kirjoittaja Hannes Ruokokoski »  
Näytä profiili WWW   IP on kirjattu
Hannes Ruokokoski
YaBB Administrator

Lahjat ovat Luojan
Vastaus #1 - 03/03/07 - 16:48:48

Lahjat ovat Luojan

antamia. Niitä kunkin tulisi parhaan kykynsä mukaan käyttää niin itsensä kuin muidenkin iloksi ja hyödyksi.

Luonteeni piirteitä

Olen empaattinen, optimisti, pitkämielinen, sitkeä, herkkä, hyväntahtoinen ja joustava. Hyväksyn vain oikeudenmukaisen ja tasa-arvoisen kohtelun. Oikeudenmukaisuuden tuntoni on tarkka. Olen myös ankaran tinkimätön, erityisesti itseäni kohtaan. Suomin herkästi itseäni, mutta omaan silti vahvan itsetunnon. Paneudun intohimoisesti ja täysillä siihen, mitä kulloinkin teen. Minulla on elämäni ajan ollut 1-3 intohimon aihetta, jotka ovat kulkeneet mukana tai vaihtuneet 7 vuoden sykleissä tai sen kerrannaisina (kuvataiteet, piirtäminen, linnun munien keräys, kestävyysurheilu, hiihto, shakki, ratsastus, sotilasurheilu, erityisesti suunnistus ja partiosuunnistus ja -hiihto, työ, maailman parantaminen: vallitsevan inkvisition paljastaminen, sosiaalitoimen työntekijöiden toimintatapojen julkistaminen, avioliittolain ja avioliittokoulun ideointi ja kehittäminen, SRL:n ja rauhanyhdistysten sääntöjen uudistamistarpeiden selvittäminen ja mallisääntöjen laadinta jne).  

Keskittymiskykyni on kova. Intensiivistä keskittymistäni on vaikeaa häiritä. Olen avoimen rehellinen. Katson jokaista suoraan, rehellisesti, pitkään ja syvälle. Moni on sanonut, että tuijotan ja katson heidän lävitseen.  

Harrastan muotokuvien piirtämistä. Olen piirtänyt v 1987-1999 välillä 69 muotokuvaa ja piirrosta, kuvittanut 2 varhaisnuorten kirjaa, pitänyt 6 omaa näyttelyä ja osallistunut 4 kertaa taideyhdistyksen yhteisnäyttelyyn. 14. muotokuvassa onnistuin Olli Merosen persoonaa tavoitellessani vahingossa toteuttamaan hänet siten, että valosta, valon tulosuunnasta ja katsojan etäisyydestä ja mielialasta riippuen muotokuva vaihtaa ilmettä kuten Mona Lisa! Sen jälkeen olen tarkoitushakuisesti onnistunut toteuttamaan ilmeen vaihtelun neljään muuhun muotokuvaan. Tosin viimeisimmässä, serkkuni, professori Seppo Laineen muotokuvassa toteutettu ilmeenvaihtelu muutti Sepon persoonallisuutta niin, ettemme Tea Laine (hänen vaimonsa), enkä minä hyväksyneet sitä, joten peruutin sen ja tein Seposta perusmyönteisen, jollaisena olen hänet oppinut tuntemaan, ts. tuhosin taiteellisesti fantastisen työni palauttaakseni mallin oikean persoonallisuuden.

Temperamentiltani olen siis voimakas ja intensiivinen. Tästä luonteenpiirteestä psykologian professori Liisa Keltinkangas-Järvinen toteaa: "Kokonaan eri asia on, että meidän kulttuurissamme saatetaan joskus kutsua voimakasta ja intensiivistä temperamenttia aggressiivisuudeksi. Ihminen "on temperamenttinen", reagoi nopeasti, esittää mielipiteensä voimakkaasti ja protestoi herkästi. Toisenlaisella temperamentilla varustettu ihminen saattaa kokea tällaisen käytöksen hyökkäävänä siksi, ettei hän kykene vastaamaan siihen eikä itse kykene toimimaan samalla tempolla tai yhtä intensiivisesti. Tämä intensiivinen reagoiminen saatetaan tulkita aggressiivisuudeksi ilman, että kyseisellä temperamentilla varustettu ihminen on mitenkään aggressiivinen tai on koskaan tehnyt mitään aggressiivista."  

Luojan lahjan (temperamenttini) ja uskoni tähden olen joutunut aiheettoman vainon uhriksi.

Kuulun vajaaseen 1/1000 osaan ihmisistä, joilla on taistelijan luonne, siinäkin sitkeimpään kolmannekseen. Mitä hurjemman epäoikeudenmukaisuuden uhriksi joudun, sen varmemmin aloitan taisteluni. Taistelen laillisin keinoin, jotka kestävät päivänvalon. Samaa ei voi sanoa sosiaali- ja terveystoimen työntekijöiden, poliisin, kanteluviranomaisten, oikeuslaitoksen ja muiden viranomaisten toiminnasta. Siksi minua on yritetty laittomuuksia kaihtamatta vaientaa. Se ei onnistu. Siten minusta saa vastustajan, joka ei luovuta ennenkuin saan oikeudenmukaista ja kunnioittavaa kohtelua ja riittävän hyvityksen.
Siirry sivun alkuun

Hannes Ruokokoski
YaBB Administrator

Re: Harrastuksena kuvataiteilu
Vastaus #2 - 05/05/07 - 07:33:29

Kerron eräästä emämunauksesta. Kun pidin näyttelyä 2 viikkoa Tampereen kaupungin kirjasto Metsossa, niin erehdyin ilmoittamaan olevani 1. viikon paikalla tavattavissa.  

Enempää ei ihminen voi itseään kiduttaa. Näin jokaisesta työstä niiden virheet ja puutteet. Lopulta en nähnyt mitään muuta, kuin viheet. Se oli hirmuista itsensä kidutusta. Toistamiseen en aio tehdä samaa virhettä. Riittää, että kokoaa taulut näyttelyyn, pystytän sen, pidän avajaiset, puran ja palautan taulut haltijoilleen. Siinäkin ehdin kiduttaa itseäni kyllin.  

Yksikään töistäni ei ole puutteeton. Jotain olen jättänyt liian vähälle huomiolle, jotain tehnyt yli, valon ja varjon kulussa on ongelmia tai olen viimeistään fiksatessa turmellut työn loiston...  

Itsekritiikkini ei kumpua itsetunnon puutteesta. Vaan kyvystä nähdä oman työn puutteet. Tiedän työni tuloksellisuuden, mutta että ihminen ei koskaan kykene tekemään mitään täydellistä. Kriittinen tekijä näkee työnsä tuloksessa aina siihen jääneet puutteet. Jos ei näkisi, loppuisi kehitys siihen paikkaan ja alkaisi taantuminen. Se tarkoittaisi välitöntä työn tason laskua. Sitähän minä en taas halua. Vaan haluan kehittyä niin pitkälle, kuin mihin Luojan antamat lahjat antavat myöten.  

Se, että nään virheet, osoittaa, että Luojan lahjat riittävät parempaan. Oivallan puutteet, osaan miettiä, kuinka vastaisuudessa vältyn vastaavilta virheiltä. Toisaalta tämä osoittaa sitä, että kehystän keskeneräisiksi jääneitä töitä. Kehystettäväksi vietäessä ne tuntuvat valmiilta, mutta kun niihin saa ajallista perspektiiviä, niihin jääneet puutteet hyppivät kirkuen silmille. Siksi omien töiden pitkäaikainen katselu muuttuu kidutukseksi.  

Piirsin oppikoulussa Savitaipaleen lukiossa Idira Gandhin, Iki Kiannon ja Golda Meirin muotokuvat. Käytössäni oli 3 eri kovuista lyijykynää. Tenttasin kuvaamataidon opettaja Mirja Launosta usein. Kyselin opiskelusta Ateneumissa. Siellä olisi heti pitänyt piirtää ja maalata kaikki ismit ja opettajat hierovat heti kaikki kantapäällään maan rakoon - eihän teistä ole mihinkään. Edessä olisi ollut alistetun "akateemista" opiskelua 5 v ja - vapaan taiteilijan ura. Itse olin vakuuttunut, että ensin pitää oppia toistamaan tarkasti näkemänsä, saamaan siihen tunnetta ja tunnelmaa - ja vasta sen jälkeen voi ruveta pelkistämään. Ts. oikotietä onneen, eikä mihinkään omaan ismiin ei ole. Suomessa taideopinnot suoritetaan siis takapuoli edellä, jolloin kenestäkään ei tule menestyvää taiteilijaa, vain muutamasta itsepäisimmästä. Toisin, kuin Lenigradin taideakatemiasta, jossa opiskellaan 7 v ja josta valmistuu todellisia mestareita. Silloin vain 1-2% Ateneumin suorittaneista sai sen verran nimeä, että tuli toimeen työllään, muut jäivät apurahojen yms. varaan ja toivoon saada kyllin rikas puoliso. Toinen vaihtoehto olisi ollut jatkaa opintoja 1 vuosi ja auskultoida kuvaamataidon opettajaksi ja olla lopun ikää jonkun syrjäkylän kuvaamataidon opettaja. Kuvaamataidosta numeroni oli koulussa 10. Merkillisintä oli, että olin vakuuttunut siitä, että mikäli pyrin Ateneumiin, minä myös pääsen sinne. Olin tästä varma enkä epäillyt hetkeäkään.  

Muita ammatin valinnan vaihtoehtoja oli upseerin ura tai jokin tekninen ala. Yo-juhlien jälkeen suoritin varusmiespalvelukseni, jolloin kävin RUK:n. Vasta RUK:ssa havaitsin hommassa jotain järkeä. Olin vajaa 4 kk va-vänrikkinä kokeilemassa, miltä upseerina olo tuntuu, pyrin Kadettikouluun ja pääsin. Totesin, että ammatinvalintani on tehty. Jatkan harrastustani, kun viimeinen sotaväen kurssi on käyty. Tämän päätöksen suhteen otin vuoden varaslähdön. Kävin huoltoesiupseerikurssin vv. 1987-1988.  

Piirsin ensimmäiset muotokuvat v 1987. Jatkoin siitä, mihin oppikoulussa jäin. Käytössäni oli 3 eri kovuista lyijykynää ja piirustuspaperi. Työaikaa kului 12 tuntia. Joka työssä olen tehnyt jotain ennen kokeilemattomalla tavalla. Aluksi riitti se, että muotokuva on näköinen. Sitten työ työltä kynien määrä on lisääntynyt. 3. työn jälkeen vaihdoin paperin happovapaaseen (kellastumattomaan) kartonkiin. Myöhemmin värilliseen happovapaaseen kartonkiin tai piirustuspaperiin. Työn tekemiseen tarvittava aika nousi potenssissa. Viimeisimmässä työssäni oli käytössä 15 eri kovuista lyijykynää, 4 värikynää 3 pastillia, värillinen happovapaa kartonki. Työaikaa kului 1 1/2 kuukautta 6 tehollista tuntia/päivä, käytännössä 9 tuntia/päivä.  

Yhtä olen jauhesammuttimen kokoisesta lähtien ihmetellyt - kuinka Leonardo da Vinci on saanut Mona Lisan vaihtamaan ilmettä??? 14. työtäni piirtäessä etsin diplomikauppias Olli Merosen persoonaa ja vahingossa sen löytäessäni muotokuva rupesi samalla vaihtamaan ilmettä. Hämmästykseni oli suuri. Mietin, mitä ja miten sen tein. Keksin järkevän selityksen. Sen jälkeen olen tavoitellut ilmeen vaihtelua lähes joka muotokuvaan, mutta oivalsin pian, että mihin tahansa naamaan se ei istu. Se vaatii tietynmuotoiset kasvot. Viimeisin työni muutti ilmettä keskeneräisenä, mutta minä en sitä hyväksynyt, eikä sitä hyväksynyt muotokuvan tilannut Tea Lainekaan, joten peruutin 2 viikkoa ilmeen vaihtelua pois ja tein serkustani prof. Seppo Laineesta vain perusmyönteisen, jollaisena olen hänet oppinut tuntemaan lapsuudestani lähtien. Ilmeen vaihtelu muutti hänen persoonallisuutensa toiseksi. En voinut luovuttaa taulua, jossa Sepon persoonallisuus olisi ollut väärä, vaikka jälkipolvien kannalta tuhosinkin samalla taiteellisesti fantastisen työn.  

Mielestäni muotokuvan vaatimukset ovat:  
1) minimivaatimus on se, että se on mallin näköinen,  
2) siinä on mallin omin minä, hänen positiivinen minänsä  
3) se on niin elävän näköinen, että hän tulee ulos, hänet voisi ottaa käsien väliin ja suukottaa, eikä samassa huoneessa voi missään olla yksin. Taulu katsoo aina takaisin katsot sitä ylhäältä, alhaalta tai sivulta, mistä tahansa  
4) katsojasta, katsojan mielialasta, valosta, valon tulosuunnasta ja määrästä riipuen taulu vaihtaa ilmettä.  

Tavoitteeni on aina korkealla pilvien yläpuolella. Jollei kuuseen kurkota, ei edes katajaan kapsahda. 4) vaatimus on korkealla pilvien yläpuolella, mutta se ei istu kuin tietyn muotoisiin kasvoihin. Mutta tämäkin tavoite on saavutettavissa, olenhan saavuttanut sen jo viidesti. Kyse ei ole neroudesta. Kyse on vain tarvittavasta oivaluksesta ja sen toteutuksesta ja mittavan työn tuloksesta. Leonardo da Vinci ei ole ollut sen enempää kuin kukaan muukaan muuta kuin kuolevainen ihminen. Sellaisia me kaikki ihmiset olemme.
Siirry sivun alkuun

Anskuliini
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 06/01/07 - 06:31:46

oletko sä taiteilija.. vai mikä on ammatisi ku ne kuvat oli oikein hienot  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Hannes Ruokokoski
YaBB Administrator

Vastaus #4 - 06/06/07 - 15:14:56

Kiitos kannustuksesta. Olen reserviin 1.1.2005 siirtynyt majuri.

Olen harrastelija

Kuvataide on ollut yksi kestoaihe intohimojeni joukossa. Olen jauhesammuttimen kokoisesta lähtien ihmetellyt, miten Leonardo da Vinci on voinut tai osannut saada Mona Lisan vaihtamaan ilmettä. Edellä kerron tarkemmin harrastuksestani, sen teosta ja tuloksellisuudesta.

Lunastin 15.4.2007 ex:n osuuden yhteisomistuksessa olleesta suuresta omakotitalosta. Teen taloon sisäpuolisen pintaremontin, muutan itse laajennusosaan saadakseni siinä oleva ateljeen käyttöönsä sekä vuokraan vuoden lopulla vanhan osan, jolla lyhennän suuria pankkilainoja....
Siirry sivun alkuun

Anskuliini
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 06/07/07 - 01:51:12

kauanko yhdessä taulun teossa menee.. Mun harrastukseni on posliinimaalaus ja kanavatyö. mut ne on jääny vähiin ku mä sain tytön tuossa taanoin (11.03.05). ny olen ajatellu jatkaa sitä täällä kotona mut ku puuttuu se uuni missä poltaa ne astiat mitkä on maalattu..  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Hannes Ruokokoski
YaBB Administrator

Vastaus #6 - 06/07/07 - 14:20:56

Kun aloitin v 1987 siitä, mihin oppikoulussa vv. 1968-1972 (jossa piirsin mm. Iki Kiannon ja Golda Meirin ja Indira Gandhin muotokuvat) jäin, meni alkupään töihin aikaa 12 tehollista työtuntia. Siitä se on kasvanut työ työltä potenssissa niin, että viimeisintä serkkuni prof. Seppo Laineen muotokuvaa piirsin 1 1/2 kuukautta. Tehollinen työaika tarkoittaa konkreettista työaikaa, jolloin piirrän. Käytännössä se tarkoittaa tauot, ruokatauot ml. noin 9 tunnin työaikaa päivässä. 6 tuntia pidempään minun ei kannata tehollista työaikaa tehdä. Jos teen kauemmin, joudun korjaamaan seuraavana päivänä 6 tuntia ylittäneen ajan töröntöitä moninkertaisesti.  

Aluksi minulla oli 3 eri kovuista lyijykynää ja valkoinen piirustuspahvi, joka vaihtui pian valkoiseen happovapaaseen pahviin ja sittemmin värilliseen happovapaaseen piirustuspahviin. Kynien määrä on myös lisääntynyt työ työltä. Viimeisimmissä on ollut käytössä 15 eri kovuutta olevaa lyijykynää (hiilikynä pehmeimpänä), 3 pastillia, 4 värikynää...

Joka työssä olen tehnyt jotain eri tavalla, mitä aiemmin. Erittäin korkea ja ankara itsekritiikki on saanut minut kurkottelemaan pilvien yläpuolelle. 5 kertaa olen onnistunut piirtämään muotokuvan, joka vaihtaa ilmettä, kuten Mona Lisa, ensimmäisen vahingossa Dipl.kauppias Olli Merosen persoonaa tavoitellessani ja myöhemmin tarkoitushakuisesti tavoitellen. Tosin olen myös havainnut sen, että naama, kuin naama se ei onnistu. Se onnistuu vain tietyn tyyppisiin kasvoihin... Jollei kuuseen kurkota, ei kapsahda edes katajaan...  

Eikö paikkakunnallasi ole Taideyhdistystä? Taideyhdistyksen / Kuvataidekoulun yhteydestä löydät polttouunin, jossa voit polttaa töitäsi.  

Minun äitini maalasi 4 lapselleen kullekin 3 x 12 hengen astiastoa... Hän maalasi niitä vasen silmä sokeutuneena, mutta jälki on niin upeaa, että en raaski käyttää hänen lahjoittamiaan astiastoja kuin erityisinä juhlapäivinä... vain 1-3 ke/v... Arvostan hänen töitään niin pajon. Kenties liiaksikin. Hän teki ne käyttöä varten, mutta silti...
Siirry sivun alkuun

TosiUskovainen
Ex-jäsen

Vastaus #7 - 12/15/07 - 16:15:49

Itte piirtelen silloin tällöin. Koulussa en ollu ku hyvä kässässä,musiikissa,metallityö,kotsassa,englannissa ja hissassa. Hienoja oli.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Hannes Ruokokoski
YaBB Administrator

Vastaus #8 - 12/16/07 - 13:24:42

Tervetuloa TosiUskovainen !

Kiitos viestistä. Ostin keväällä ison omakotitalon, josta omistin entuudestaan puolet. Lunastin siis ex:n puolikkaan. Viimeistelen pintaremonttia. Yksin pintaremontin teettäminen ja tekeminen on kova urakka. Se on nyt jo voiton puolella. Huomenna tulee ensimmäinen vuokraehdokas katsomaan vuokrattavaksi aiottua osaa: v -82 rakennettu omakotitalo (119,6 m2, 4 h + k + khh + th + pe + s + 14 m2 parvi + 14 m2 vastasto + autotalli?). Itse aion asua laajennusosassa, rakennettu vv 1989-1990, jossa yksi huone on aravalupahakemukseenkin aikanaan v 1989 hyväksytty ateljeeksi. Näin saan ateljeen tarkoitukseensa. Vuokralainen ja tai työpaikka tulisi saada kuukaudessa.  Jos saan vanhan osan vuokratuksi ja tai työpaikan, niin voin jatkaa harrastustani. Ellen, joudun myymään koko talon ja etsimään asuntoa ja ateljeeta muualta...  

Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2008 Sinulle TosiUskovainen.
Siirry sivun alkuun

Sivu: 1